“Wat dacht hij wel, die koekenbakker?” – Omgaan met nare reacties

Klik op de afbeelding om de mailing te lezen

Klik op de afbeelding om de mailing te lezen

In mei stuurde ik een mailing naar mijn lijst. De eerste mailing via Active Campaign en de eerste mail waarin ik iets ging verkopen: een 4 uur durende training over hoger in Google komen met een WordPress website.

Best een beetje spannend…

Ik had mijn best gedaan op de tekst en was er echt tevreden over, de aanmeld-button werkte, ik had er een leuke handtekening gemaakt en was er helemaal blij mee. Binnen twee dagen had ik drie aanmeldingen waar ik super trots op was.

Na een week kwam er een mail. Laten we de afzender Henk noemen. Henk mailde:

Hahahahahah. Wat ben jij grappig en wat een fantasie.

Hart ik mijn keel. Paniek. Hè, wat? Waar had hij het over? Ik was echt op Bali geweest, alles wat in de mail stond, was waar. Wat bedoelde hij? Shit zeg … Wat dacht hij wel, die koekenbakker? Zeker zo’n jong rotventje die denkt dat hij alles weet?!

De drie bestellingen was ik direct vergeten. Aan de andere honderden ontvangers die niet reageerden, dacht ik ook niet meer. Ik kon alleen maar aan Henk denken die de onzekerheid in mij aanwakkerde. Ik was uit het veld geslagen en wist niet hoe ik moest reageren. Eerst even tot 10 tellen, nog eens ademhalen.. Vooral cool blijven. Toen mailde ik hem:”

Hi Henk,
Je wilt kennelijk wat kwijt. Vertel!

Groetjes, Rosanne

Beetje humor, relaxt blijven, naar hem luisteren. Ondertussen vertelde ik mijn verhaal in de Facebookgroep Power2Bloom van Katinka Michiels. Daar werd ik gerustgesteld en kreeg ik goede tips om te reageren. Mijn hartslag zakte langzaam weer, tot Henk terug mailde:

“Kijk eens op de site van IMU
https://imu.nl/ of op youtube

Daar krijg je meer en betere workshops for free. 

Doei!”

Ahh oke.. daar ging het dus om. Dit kon ik hebben. Een aantal jaar geleden zou ik gelijk weer aan mezelf gaan twijfelen, maar inmiddels weet ik dat ik genoeg waarde te bieden heb. En dat niet iedereen een YouTube King of Queen is. Ik mailde Henk:

“Fijn dat je reageert!

Ik ken IMU goed. Sterker nog, ik ben laatst nog naar een 3-daags seminar van ze geweest (waar ik gewoon voor heb betaald). En ja, hun info is gratis, maar hun systemen zijn dat allerminst, zoals je ongetwijfeld zult weten. Zo heeft iedereen zijn eigen verdienmodel.

Maar mijn klanten willen niet naar een 3-daags seminar, ze willen ook geen filmpjes bekijken, artikelen lezen en het zelf uitzoeken. Ze zijn van een oudere generatie en gebruiken het internet niet zoals jij dat doet. Ze willen de kennis kant-en-klaar op een presenteerblaadje aangeboden krijgen in een zo kort mogelijk tijdsbestek. En ze willen direct vragen kunnen stellen. Dat scheelt hen een hoop tijd en daar willen ze voor betalen. En ja, dat heb ik aan ze gevraagd.

Dat niet iedereen op dezelfde manier business doet, wil niet zeggen dat we niet normaal met elkaar om kunnen blijven gaan, toch? Maar als je het niet trekt, voel je vrij om je uit te schrijven voor mijn mailings :-)

Fijne avond!

Groetjes, Rosanne

Ik bleef dicht bij mijzelf, legde mijn situatie uit, bleef vriendelijk en cool. Henk schreef zich uit. Ik kreeg nog drie aanmeldingen voor de training.

Heb jij wel eens een nare reactie gehad? Hoe ga je daar mee om?