Stop toch met je ‘bedrijfje’!

In maart 2011 racete ik tijdens mijn lunchpauze van Valkenburg (ZH) naar Leiden. Ik had een afspraak bij de Kamer van Koophandel. Binnen de kortste keren was het geregeld: Lillibel | Webdesign+ was een feit! Trots vertelde ik aan iedereen dat ik, naast mijn vaste baan, mijn eigen bedrijfje had opgericht en hoe leuk ik het vond.

Zo voelde het voor mij ook, een bedrijfJE. In 2011 had ik vier opdrachten, in 2012 vijftien en in 2013 zesendertig. Ondanks dat het aantal opdrachten steeg, was mijn vaste baan mijn grootste bron van inkomen. Ik werkte bij een groot bedrijf met meerdere vestigingen en 1500 medewerkers over de hele wereld. Dat was een bedrijf. Wat ik had, stelde toch niet zo veel voor?

Ik kreeg op mijn kop!

Ik weet niet meer wie het zei, ik weet ook niet meer of het tijdens een gesprek of op Facebook gebeurde, maar het is me altijd bijgebleven wat er gezegd werd. Ik vertelde over mijn bedrijfJE en kreeg toch op mijn kop!

Waarom zouden potentiële klanten mij serieus nemen als ik mezelf niet eens serieus nam? Had ik zo weinig vertrouwen in mezelf en mijn bedrijf? Wilde ik mijn bedrijf klein houden? Gebruikt ik daarom het verkleinwoord? En beledigde ik mijn klanten eigenlijk niet ook door het een bedrijfJE te noemen? Mijn klanten verdienden toch immers om door een BEDRIJF geholpen te worden?

Uhmmm.. oeps. Ja, zo had ik er eigenlijk nog nooit over gedacht.

Diegene had natuurlijk gewoon gelijk. Als ik wilde dat potentiële klanten mij serieus zouden nemen en mij zouden vertrouwen, moest ik dat natuurlijk zelf ook doen. En ik wilde mijn bedrijf absoluut niet klein houden, ik wilde groeien!

En zo geschiedde …

Sindsdien heb ik nooit meer over mijn bedrijfJE gesproken, maar altijd over mijn BEDRIJF. En of het daar door komt weet ik niet, maar inmiddels werk ik al weer 2,5 jaar fulltime in mijn bedrijf (dat tegenwoordig Buro Staal heet) en groeit het nog steeds.

Het is belangrijk om vertrouwen in jezelf en je bedrijf te hebben. Ooit vertelde iemand me dat als je teksten voor je website gaat/laat schrijven, je je bedrijf over vijf jaar voor moet stellen. Hoe ziet je bedrijf er dan uit? Houd dat beeld in gedachten en schrijf je teksten voor je toekomstige bedrijf. Misschien moeten we dat toekomstbeeld ook voor ogen houden als we over ons bedrijf praten. Niet op een verwaande manier, maar op een integere, vastbesloten manier.

Daarom probeer ik de boodschap door te geven aan andere (startende) ondernemers die ik hoor praten over hun bedrijfJE. De laatste tijd zie ik het in veel Facebookgroepen ook weer voorbij komen. Mensen die net gestart zijn, een hobby die uit de hand gelopen is, nog niet zo veel opdrachten, nog een vaste baan ernaast heben. Allemaal redenen om hun bedrijf nog niet serieus te nemen en over een bedrijfJE te praten.

Niet meer doen!

Daarom bij deze voor al die mensen, zeg mij na:

Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF! Ik heb geen bedrijfJE, ik heb een BEDRIJF!

En nu nooit meer vergeten hè?!