Over wachten op je geld en incasssobureaus

Mijn hoogste prioriteit is dat mijn klanten tevreden zijn. Hun feedback op mijn werk vind ik enorm belangrijk en als zij tevreden zijn, geeft mij dat de meeste voldoening. Maar eerlijk is eerlijk, een factuur de deur uit doen en binnen de betalingstermijn (bij mij 14 dagen) je geld krijgen, voelt ook als een geluksmomentje. Maar hoe zuur is het als je langer op je geld moet wachten. Twee weken worden een maand. Een maand worden er twee …. of drie … of .. Hoe ver laat jij het komen?

Ik ben zelf ook wel eens makkelijk met het betalen van facturen. Als de betalingstermijn 8 dagen is, worden het wel eens 14 dagen en als de betalingstermijn op 14 dagen staat, duurt het wel eens 18 dagen. Grote facturen blijven soms iets langer liggen dan kleine facturen. Maar over het algemeen betaal ik mijn facturen gewoon op tijd. Daarom vind ik het ook zo zuur dat ik af en toe zo lang op mijn geld moet wachten. Geld dat ik hard nodig heb om mijn eigen facturen te kunnen betalen, mijn hypotheek te bekostigen en te investeren in programma’s en mensen die me helpen nog beter te worden in mijn werk.

Vragen om geld is lastig

Vragen om mijn geld vind ik lastig. Ik zou er veel strakker op moeten zitten. Na 14 dagen direct een herinnering sturen, na 21 dagen nog een keer een en na een maand een incassobrief sturen. Maar zo wil ik niet zijn. Als ik zelf na 14 dagen van iemand een herinnering krijg, denk ik ook bij mezelf “Pfff… doe even relaxed joh, je krijgt je geld echt wel!”. Ik vind het prettig om er een beetje los mee om te gaan. Misschien heeft de klant even een tegenvaller? Zit hij ook op betalingen van klanten te wachten? Zou kunnen. Maar hij maakt dan van zijn probleem, mijn probleem. En ik laat dat toe.

Dus twee weken terug heb ik de stoute schoenen aan gedaan. Ik heb naar 7 klanten die een factuur langer dan 21 dagen open hadden staan, een herinnering gestuurd. Binnen een uur had ik van een klant een mail. Ik opende hem met bonkend hart, was bang dat ze boos zou zijn of lelijk zou doen. Niets van dat alles! Ze schaamde zich diep, was hem gewoon vergeten en ging hem gelijk betalen. Binnen twee dagen waren 6 van de 7 facturen betaald. A ha, zo werkt dat dus.

Ik had de smaak te pakken en ging door met een factuur die al ruim 5 (!) maanden openstond. Hele lastige situatie voor mij, omdat ik meerdere projecten voor hen mag doen en daar onwijs blij mee ben. Ik ken de directeur, vind mijn contactpersoon super aardig en vind het bedrijf en hun producten echt heel gaaf! Ik wilde ze dus helemaal geen incasso sturen, ik wilde ze te vriend houden en hoopte dat ze vanzelf zouden betalen. Ik had al wel een aantal herinneringen gestuurd, gemaild en gebeld, maar dat haalde niets uit. En ondertussen wilde ik toch wel eens mijn geld..

Incassobureau inschakelen

Ik heb twee jaar geleden een online incassobureau ingeschakeld voor een factuur die niet betaald werd. Helaas deed de partij die niet betaalde zelf ook aan incassovorderingen en wisten ze maar al te goed hoe het spelletje werkte. Voor die € 600 zou ik nooit een deurwaarder in gaan huren, dus ze betaalden gewoon niet. Heel erg zuur. Ik heb er lang mee gezeten, maar inmiddels weet ik dat ik met dat soort bedrijven helemaal niets te maken wil hebben. Ik hoop dat ze erg gelukkig zijn met hun € 600.

Dit keer geen online incassobureau. Ik vroeg Milan van Gorp van Straetus Incasso Den Haag een incassobrief voor me te schrijven. Die mail heeft 6 dagen in mijn inbox gestaan voor ik hem durfde te versturen. Wederom was ik bang voor een boze reactie, opzegging van de samenwerking etc. Ik besloot geen brief te sturen, maar een mail met een gedeelte uit de brief. Ik wilde niet hoog van de toren blazen en dit op mijn manier doen. Het hielp. Binnen een dag had ik een mail met excuses, binnen een week was de factuur betaald en hadden we een regeling getroffen voor de vervolgfacturen.

Op dit moment heb ik 20 facturen openstaan, waarvan 11 de betalingstermijn van 14 dagen voorbij zijn. Dit zijn de data van de facturen:

  • 2 februari
  • 15 april
  • 20 juni
  • 21 juni
  • 22 juni
  • 1 juli
  • 7 juli
  • 14 juli (3x)
  • 16 juli

Van twee facturen weet ik hoe het zit en dat het wat langer gaat duren. Geen punt. Van de andere heb ik niets gehoord. Ik denk dat het weer tijd is voor een rondje herinneringsmailtjes.

Denk niet dat je de enige bent die last heeft van lang openstaande facturen. Het gebeurt bij (bijna) iedereen. Maar weet dat je best om je geld mag vragen. Misschien niet direct nadat de betalingstermijn verlopen is, maar 2, 3 dagen later kun je gerust een herinnering sturen. En wees niet bang om een incassobureau in te schakelen als het echt lang duurt. Je hebt recht op je geld en je laat zien dat je serieus met je onderneming bezig bent. Ook al is dat soms lastig.

Ik ben benieuwd, hoe ver laat jij het komen?